وقتی سیل عاشقان تعزیه به تفرش سرازیر می‌شوند

پایگاه خبری تفرش:

تعزیه یا شبیه‌خوانی نوعی نمایش مذهبی و سنتی در ایران است که عمدتا به پیرامون روایت شهادت امام علی(ع) و امام حسین(ع) و مصائب اهل‌بیت(ع) می‌پردازد.

 خبرگزاری فارس: وقتی سیل عاشقان تعزیه به تفرش سرازیر می‌شوند/ اجرای تعزیه از مسجد حاج علی تا میدان ارگ

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، استان مرکزی یکی از مهم‌ترین قطب‌های برگزاری تعزیه در کشور است و تعزیه سیار اراک تا سال 1342 با جدیت در بازار تاریخی اراک برگزار می‌شد، اما به دلیل مخالفت‌های دولت وقت و شرایط سیاسی آن زمان برگزاری این مراسم متوقف شد.

این مهم و توقف اجرای تعزیه در چند دهه سبب شد تا سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اقدام به احیا و بازسازی این مراسم سنتی در حوزه هنرهای نمایشی کند.

امروزه تعزیه با وجود به وجود آمدن سینما، تئاتر و بسیاری دیگر از وسایل ارتباط جمعی باز هم مخاطبان خود را از دست نداده و مردم به خاطر معنویت و تداعی آنچه در صحرای کربلا بر سر امام حسین(ع) و یارانش آمد از این هنر سیراب نمی‌شوند و هر جا که تعزیه برپا باشد مردم هم گرد آن می‌آیند و بر مصیبت‌هایی که در جریان عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی این بزرگواران آمد اشک می‌ریزند.

*استان مرکزی خاستگاه تعزیه‌خوانی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این ارتباط با بیان اینکه استان مرکزی خاستگاه تعزیه‌خوانی کشور است، به خبرنگار ما گفت: استان مرکزی به ویژه شهرستان تفرش در حوزه برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

سید محمد حسینی بیان کرد: تعمیر تکیه‌های تعزیه‌خوانی، احیای تعزیه سیار بازار تاریخی و... از مهم‌ترین اقداماتی می‌باشد که در راستای حفظ این جایگاه انجام شده است.

وی تصریح کرد: تعزیه سیار بازار تاریخی اراک از دیرباز و هم‌زمان با ساخت این بنای تاریخی با حضور هیئت‌های مذهبی سطح شهرستان برگزار می‌شده که در سنوات گذشته به دلایل گوناگون متوقف شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطر نشان کرد: احیای تعزیه سیار بازار تاریخی اراک احیای عزاداری سنتی و به دور از هرگونه انحراف است.

حسینی ادامه داد: در این تعزیه 30 گروه از هیئت‌های مذهبی محله قلعه و حصار اراک شرکت کردند و پیشکسوتان تعزیه اراک نیز به اجرای مجالس تعزیه علی اکبر(ع)، حر بن ریاحی، مسلم بن عقیل(ع)، حضرت عباس(ع) و... پرداختند.

وی افزود: قدمت برگزاری عزاداری برای امام حسین (ع) به سالیان بسیار دور و حادثه عاشورا برمی‌گردد.

*شبیه‌خوانی از اصیل‌ترین شیوه‌های عزاداری بر مصائب اهل بیت(ع)  است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تاکید کرد: عزاداری‌ها در کشورهای اسلامی به اشکال گوناگون برگزار می‌شود که شبیه‌خوانی یکی از اصیل‌ترین شیوه‌های عزاداری بر مصائب اهل بیت(ع) در ایران است.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر مردم با تعزیه‌خوانی ارتباط مطلوبی برقرار کرده‌اند، اظهار کرد: تعزیه و شبیه‌خوانی مطلوب باید با در نظر گرفتن ابعاد معنوی و بیان حقایق قیام عاشورا برگزار شود.

وی با بیان اینکه انحراف و ورود برخی از بدعت‌ها در تعزیه به اهداف امام حسین(ع) و روح قیام وی آسیب وارد می‌کند، بیان داشت: تعزیه باید روح معنویت را به بینندگان القا و ظلم‌ستیزی را ترویج دهد که در این صورت به اهداف عالی و ارزش‌های معنوی دست خواهیم یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: با گذشت زمان از حادثه کربلا، حضور و علاقه مردم برای شناخت و درک این حادثه و آرمان‌های قیام عاشورا بیشتر شده است.

حسینی بیان کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در راستای حفظ این آیین سنتی تعزیه سیار بازار تاریخی اراک را به عنوان اثر معنوی شاخص این شهر به ثبت جهانی رسانده است.

*تعزیه سیار از عزاداری‌های سنتی اراک

مسئول برگزاری تعزیه سیار بازار تاریخی اراک نیز با بیان اینکه این مراسم یکی از عزاداری‌های سنتی در اراک است، گفت: تعزیه سیار اراک به عنوان سنتی حسنه در عزاداری ماه محرم از سالیان قبل در بازار اراک برگزار می‌شده است.

حسین پزشکیان تصریح کرد: متأسفانه در چند سال گذشته برگزاری این مراسم در بازار اراک متوقف شد که در دو سال گذشته با کمک اهالی محله قلعه و حصار اراک احیا و به عنوان عزاداری شاخص در یونسکو ثبت شده و علاقمندان بسیاری را از سراسر کشور به خود جذب کرده است.

وی خاطر نشان کرد: تعزیه سیار بازار اراک با حرکت از مسجد حاج علی آغاز و در ادامه با حرکت در بازار تاریخی اراک در میدان ارگ به پایان می‌رسد.

مسئول برگزاری تعزیه سیار بازار اراک تصریح کرد: تعزیه سیار بازار تاریخی اراک در روزهای هشتم، نهم و دهم ماه محرم سال جاری در بازار اراک برگزار می‌شود که زنده نگه‌داشتن یاد و نام امام حسین(ع) و اهتزاز پرچم قیام وی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این مراسم می‌باشد.

پزشکیان ادامه داد: علاقمندان برای حضور در کلاس‌های آموزشی تعزیه‌خوانی می‌توانند به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مراجعه کنند.

*تعزیه‌خوانی از عناصر حفظ ارزش‌های فرهنگی است

یکی از پیشکسوتان تعزیه‌خوانی در استان مرکزی با اشاره به اینکه 58 سال است که در هنر تعزیه‌خوانی فعالیت می‌کنم بیان کرد: تعزیه و شبیه‌خوانی را می‌توان یکی از عناصر ارزشمند فرهنگی دانست که در سالیان گذشته با تمام ناملایمات جایگاه خود را در کشور حفظ کرده است.

صفر مجیدی با بیان اینکه تعزیه سیار در بازار اراک چند دهه راکد مانده است، تصریح کرد: برگزاری و تداوم این هنر سنتی که با ایمان و اعتقاد مردم سر و کار دارد جایگاه این هنر را در میان جوانان تثبیت می‌کند.

وی ادامه داد: نو بودن و تازه بودن این نوع تعزیه قطعا جوانان بسیاری را به خود جذب می‌کند که از این فرصت می‌توان در راستای ترویج فرهنگ عاشورایی استفاده کرد.

این پیشکسوت تعزیه‌خوانی با بیان اینکه کامل‌ترین هنر، تعزیه است خاطر نشان کرد: متأسفانه تعزیه با تحریف و ورود برخی از شعرها، موسیقی‌ها و سبک‌های گوناگون مواجه شده است که حرکت به سوی علمی شدن تعزیه‌خوانی برای جلوگیری از ادامه این روند ضروری است.

*تعزیه سیار برابر با قدمت ساخت بازار تاریخی اراک است

مجیدی بیان کرد: اجرای مراسم تعزیه سیار برابر با قدمت ساخته شدن بازار تاریخی اراک است که در حال حاضر مردم برای حفظ و احیای آن قدم برداشته‌اند که بر همین اساس مسئولین استان نیز باید برای ادامه این مراسم مشارکت و اهتمام داشته باشند.

*تعزیه یک هنر ملی و مذهبی است

یکی از کسبه‌های قدیمی بازار اراک نیز با بیان اینکه تعزیه یک هنر ملی و مذهبی است، به خبرنگار ما گفت: اجرای تعزیه سیار بازار اراک در سال‌های گذشته به دلایل متعددی متوقف شد که خوشبختانه با کمک مردم و مشارکت برخی از سازمان‌های دولتی اجرای این هنر تاریخی در بازار اراک احیا شده است.

محمد بادکوبه‌ای اظهار داشت: تعزیه هنری آئینی است که اجرای آن در مکان مشخصی همچون بازار مخاطبان را به خود جذب خواهد کرد.

وی تاکید کرد: تعزیه در مقایسه با دیگر نمونه‌های عزاداری به دلیل بازگویی بصری حوادث، رخدادهای تلخ و مصائب اهل بیت(ع) از اثربخشی بیشتری برخوردار است.

این کاسب بازار ادامه داد: برگزاری تعزیه به تداوم و ترویج فرهنگ قیام امام حسین(ع) و عزاداری برای ایشان در میان نسل کنونی جامعه منجر می‌شود.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : برچسب:, | 17:45 | نویسنده : میثم اله وردی |